Home

Foto's

Reportages

Heliports

Geschiedenis

Techniek

Registraties

Links

Webmasters

Publicaties

Updates

Disclaimer

E-Mail

Gastenboek

Techniek van de helikopter.

Bij het besturen van een helikopter heb je met 4 verschillende besturingen te maken.

De collective, de cyclic ,de pedalen en de gashendel.

Met de collective stick, welke naast de piloot zit, bestuur je de stand van de bladen van de hoofdrotor.
Trek je de collective omhoog dan zullen alle bladen een zelfde hoek gaan maken waardoor wanneer de rotor draait,
er een luchtdruk (lift) onder de rotor wordt opgebouwd. Als er genoeg lift is opgebouwd zal de heli zal gaan stijgen.
Druk je de collective weer in dan wordt de hoek van de bladen weer kleiner; verminderd de lift en zal de helikopter dalen.


Collective stick; links van de piloot.

Met de cyclic stick wordt de stand de rotorbladen individueel versteld.
Duw je de stick naar voren dan zal het voorste rotorblad dat op dat moment naar z'n laagste punt gaan, en het achterste rotorblad naar z'n hoogste punt gaan. En zal de helikopter naar voren willen.
Als je de rotor als een schijf ziet, zal als de cyclic naar links bewogen word, de schijf aan de linkerkant op z'n laagste punt zijn,
en aan de rechterkant op z'n hoogste punt. Dit geld voor alle richtingen, waarop je de cyclic veranderd.


Cyclic stick; recht voor de piloot

Als de hoofdrotor draait, en je zou geen staart rotor hebben dan zou de hele helikopter gaan draaien.
Dit gebeurd in de tegen gestelde richting van de draairichting van de rotorbladen.

Dit effect wordt dus opgevangen door de staartrotor. De staartrotor wordt bediend met de pedalen.
Bij een links draaiende hoofdrotor geef je met het linker pedaal tegen kracht. en kun je de heli recht krijgen.
Door echter meer kracht of minder te geven dan nodig is, kun je de heli ook sturen.

 


Pedalen

Met de gashendel (throttle) wordt het aantal toeren geregeld van de helikopter.
Hoe meer gas, hoe meer toeren de rotorbladen maken.

Het bovenstaande is een samenspel, wanneer je dus iets meer collective trekt, zal de helikopter willen draaien, deze beweging moet je tegensturen met je voeten en zorgen dat je met de cyclic de heli recht houdt.
Vooral deze combinatie duurt even voordat je die onder controle hebt.